OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bristolští IDLES jsou jednou z nejrychleji rostoucích kapel Anglie. Jejich dvě první desky je katapultovaly do pozice, ve které se jejich koncerty už nevejdou do klubů, a jen koronavirus jim zhatil první tour, jež měla ambice být další metou v dobývaní světa. Pro upřesnění jen dodám, že jejich poslední londýnský koncert v roce 2019 pro deset tisíc lidí se vyprodal během jediného dne. Jejich album, které vyšlo na sklonku září, tomu odpovídá. Je sebevědomé po všech stránkách. Jejich hudba stojí na post-punku, přesněji řečeno „postupunku 2k“, což je označení skupiny na Spotify, co k sobě váže novou generaci, zvedající zástavu žánru.
Při poslechu jsem si mnohokrát vzpomněl na nedávno recenzované PROTOMARTYR, možná i proto, že kytarista Mark Bowen o nich mluví s velkým respektem. Ona tady jistá podobnost i je, jen s tím rozdílem, že zde je to bez melancholie, vážnosti, dekadence a bez pocitu zmaru. „Ultra Mono“ je mnohem odlehčenější, přímočařejší, a to jak hudebně, tak v názorech, kterými se autoři zabývají. Na jejich doslovnosti je znát, že chtějí být přesně pochopeni. Nedávají posluchači šanci hledat v textech jinotaje k aktuálním tématům, ke kterým se vyjadřují. Zatímco PROTOMARTYR jsou civilnější, ale současně hlubší, IDLES se poslední dobou trochu zplošťují do pouhých velkých gest. Takovým příkladem budiž i to, že když po první desce zpěvákovi Joe Talbotovi zemřela matka, o kterou se posledních 17 let staral, neboť prodělala mrtvici, z jejího popela udělal součást granulátu pro vinyly IDLES.
Joe Talbot dosáhl v hlase potřebné drsnosti, se kterou předkládá sociálně kritickou a politickou agendu. Jen je velká škoda, že se zplošťuje významově a mnohdy se omezuje na sloganovité zkratky. Bristolští jsou typem kapely, která v průběhu času hrubne. A je škoda, že v tomto ohledu se nesnaží zarýt svůj rezavý pluh i do větší hloubky.
Zvukově dokáží být IDLES v některých částech přístupnější a jemnější, jindy nasají až industriální odér. Frekvenčně rozdělené kytary si každá hájí svoje pásmo, což vytváří zvláštní typ čitelnosti a srozumitelnosti. Tuto čitelnost se snaží rozbít snad jen zvukovými rejstříky, které si s uchem neberou servítky a vytváří dojem neučesanosti a agresivity. Dohled nad produkcí „Ultra Mono“ svěřila kapela Nicku Launaymu, což se sázka na jistotu. Jsou za ním jména jako SILVERCHAIR, ERIC CLAPTON nebo KILLING JOKE. Na desce se ale podíleli i lidé naprosto mimo scénu, jakými je třeba hip-hopový producent Keny Beats. Albu to ve výsledku prospělo. Má své hitové tendence, rock’n’rollový tah na branku a současně působí zlobivě a rebelsky.
„Ultra Mono“ je nepokorný a rebelský anglický rock’n’roll nové generace. Současně s jeho drzostí jde ale ruku v ruce určitá povrchnost, která v mých očích dojem z rychlého rozletu IDLES citelně sráží.
„Ultra Mono“ je nepokorný a rebelský anglický rock’n’roll nové generace. Současně s jeho drzostí jde ale ruku v ruce určitá povrchnost, která dojem z rychlého rozletu IDLES citelně sráží.
7 / 10
Joe Talbot
- lead vocals
Adam Devonshire
- bass guitar, backing vocals
Mark Bowen
- lead guitar, production
Jon Beavis
- drums
Lee Kiernan
- rhythm guitar
1. War
2. Grounds
3. Mr. Motivator
4. Anxiety
5. Kill Them with Kindness
6. odel Village
7. Ne Touche Pas Moi
8. Carcinogenic
9. Reigns
10. The Lover
11. A Hymn
12. Danke
Ultra Mono (2020)
Joy As An Act Of Resistance (2018)
Brutalism (2017)
Vydáno: 2020
Vydavatel: Partisan
Stopáž: 42:52
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.